בניית אתרים

 

בניית אתרים - קודם כל חושבים אחר כך בונים

 

יש חברות רבות אשר אינן מייחסות חשיבות גדולה לאתר הבית אשר הן בונות. מנהלים רבים מקבלים החלטה פשוט לבנות אתר, כמה שיותר פשוט או סטנדרטי, כמה שיותר בזול וכמה שיותר מהר מתוך נקודת מוצא של "העיקר שיהיה אתר" או מתוך נקודת מוצא שאומרת קודם כל שיהיה אתר באוויר אחר כך אפשר יהיה לשנותו, לשדרגו, להחליף, להוסיף, לתקן... זו נקודת מוצא בעייתית שלא נאמר מסוכנת כאשר מדובר על בניית אתרים ולמרות המטרות העומדות מאחורי מודל זה של בניית אתרים - של להעלות אתר כמה שיותר מהר ובכמה שפחות כסף, בסופו של דבר, בניית אתר במודל זה היא אחת שדורש בסופו של דבר יותר זמן ויותרכסף כי מדובר פשוט על עבודה כפולה ומכופלת.

 

בניית אתרים נועדה לשרת חברה מסחרית, ארגון חברתי, גוף ציבורי ועוד גופים וחברות אשר מטרתם הינה לפנות אל קהל רחב או אל קהל מצומצם וממוקד של גולשים. באמצעות האתר החברות מקוות להעביר מסרים, ערכים, חווייות, ליצור קשר בין הגולשים לבין החברה ולחבר ישירות בין המוצר, השירות או הרעיון לבין הגולש בעברו השני של המסך. באם אכן אתם תעבדו על פי המודל של בניית אתרים מהר, בניית אתרים בצורה סטנדרטית "סתם" בשביל שכב יהיה אתר באוויר - לא רק שהוא לא ישרת אתכם נאמנה הוא עוד יכול לפגוע בכם. דמיינו מצב בו יש לכם אתר סטנדרטי, הוא עוד לא מעוצב למשעי, הרובריקות והמודולים השונים עדיין לא שלמים, עוד לא בחרתם "בפינצטה" את התכנים הנכונים עבורו... וכעת גולשים נכנסים לאתר ככה, כמו שהוא... זה כמו להגיש מנה לא מוכנה לקליינטים במסעדות או להכניס אורחים לחדר בבית מלון לפני שהסדרנית סיימה להכין אותו... עדיף לא להעלות אתר מאשר להעלות אתר לא טוב כי הגולשים שכבר נחפשו אליו פעם אחת לא יחזרו לבדוק אם כבר תיקנתם אותו. בניית אתרים בצורה חובבנית או פשוט חלקית לא רק שאיננה מוסיפה לחדברה העומדת מאחוריה אלא זה אפילו פוגע לטווח הארוך.

 

לכן, כאשר בוחרים בכיוון של בניית אתרים עסקיים או אתרי בית של ארגונים למיניהם, יש לעשות עבודת שטח יסודית ומקיפה כך שתהליך בניית האתרים יעשה רק פעם אחת ללא צורך בעדכונים, שיפוצים וכו' לאחר עליית האתר לרשת (פרט כמובן להוספת תכנים חדשים על פי צרכי הארגון באופן מתמיד). לקראת בניית אתרים יש לגבש צוות היגוי של מקבלי החלטות, רצוי שהצוות אשר דן בסוגיית האתר יהיה צוות כמה שיותר מגוון היינו יכלול אנשי עסקים, אנשי שיווק, מכירות, כח אדם וכו מאחר ולרוב בניית אתרים של חברות נועדה לשרת כמה מחלקות או בעלי תפקידים בחברה. כמו כן, כאשר מדברים על בניית אתרים חשוב להביא בחשבון כי חלק מהליך בניית אתרים הוא עיצוב ממשק משתמשים ולכן חשוב שבשלב זה כל מי שיש לו גישה אל האתר יהיה מעורב בתהליך אפיון זה.

 

טיפים לקראת תכנון בניית אתרים: לכתוב יחדיו בריף מקצועי הכולל את כל האספקטים של האתר כשראש הבריף נמצאת השאלה - מדוע בכלל כדאי לעבוד על בניית אתרים? וכל סעיף בבריף עונה באופן ישיר או עקיף על השאלה (כך תוכלו לסנן רעיונות והצעות שיועלו אך לא יהיה רלוונטיים לאתר בסופו של דבר).